با سلام و خوش آمد به شما بازدید کننده عزیز
در این سرویس از وب سایت همیشه آنلاین به تمام سوالات شما در زمینه کنکور و مسائل ارشد پیام نور پاسخ داده می شود
ابتدا عضو شوید و قبل از ثبت سوالتان در سایت جستجو نمایید شاید سوال شما قبلا توسط کابر دیگری ثبت شده باشد
+2 امتیاز
255 بازدید
در برنامه ریزی درسی و مطالعه توسط (5.7k امتیاز)
ارتباط موثر با متن کتاب درسی چگونه باید باشد ؟

برای اینکه بتوانید بهتر با متن مورد مطالعه ارتباط برقرار کنید و آنها را به خاطر بسپارید، باید از چه راهکارهایی استفاده نماییم ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (66.7k امتیاز)

برقرار کردن ارتباط مؤثر با متن کتاب درسی

برای اینکه بتوانید بهتر با متن مورد مطالعه ارتباط برقرار کنید و آنها را به خاطر بسپارید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

نکته ۱

انجام پیش‌مطالعه و فعالیت‌های مربوط به آن برای درگیر شدن با متن و افزایش تمرکز، بسیار کمک کننده است. برای مثال، پیش از شروع مطالعه و بر اساس سرتیترها و موضوعات، سوال طرح کنید. همچنین برقرار کردن ارتباط بین مطالبی که در حال مطالعه‌ی آنها هستید با مطالبی که قبلا مطالعه کرده‌اید بسیار مفید است. انجام فعالیت‌های پیش‌مطالعه، ذهن شما را برای درک کامل مطالبی که می‌خوانید آماده می‌کند.

نکته ۲

مغز خود را درگیر مطالب کنید و فقط به خواندن (روخوانی) اکتفا نکنید. سعی کنید با استفاده از رسم تصاویر، نمودارها و اطلاعات، آنها را به یکدیگر مربوط کنید. سوالاتی که در قسمت پیش‌مطالعه طرح کرده‌اید را پاسخ دهید. نت‌برداری و خلاصه نویسی انجام دهید و کلمات کلیدی متن را برجسته و هایلایت کنید.

نکته ۳

با صدای بلند مطالعه کنید و یا لب‌خوانی کنید. اینکار ممکن است باعث کاهش سرعت مطالعه شود، ولی عمق آنرا افزایش می‌دهد و کمک می‌کند راحت‌تر مطالب را درک کنید و به حافظه بسپارید.

نکته ۴

مطالعه به صورت پیوسته را کنار بگذارید. مغز شما برای تحلیل اطلاعات جدید و به خاطر سپردن آنها به زمان نیاز دارد. تقریبا معادل نصف مدت زمانی که برای مطالعه‌ی هر جمله و پاراگراف صرف کرده‌اید را برای استراحت مغز تعیین کنید. برای مثال اگر خواندن این جمله ۱۰ ثانیه از شما زمان گرفت، هنگامی که به نقطه‌ی پایان جمله رسیدید، ۵ ثانیه تامل کنید. این کار را در انتهای هر پاراگراف و بخش نیز انجام دهید. همچنین در انتهای هر بخش (جایی که مبحث تمام شده و تیتر جدیدی آغاز می‌شود)، در یک و نهایتا دو جمله، خلاصه‌ای از متن را با جملات خودتان یادداشت کنید و ارتباط بین مطالب خوانده شده را بررسی کنید.

داشتن تمرکز هنگام مطالعه بسیار مهم و ضروری است و این کار تنها با تمرین و تکرار بدست خواهد آمد. ممکن است در اوایل، کمی سرعت مطالعه‌ی شما کند شود، ولی پس از اینکه راهکارها را فراگرفتید، با کاهش تعداد دفعات مطالعه، سرعت خود را چند برابر خواهید کرد و مطالعه‌ی مؤثرتر و بهتری خواهید داشت.

گروه مشاوران همیشه آنلاین

سوالات مشابه

به پرسش و پاسخ کارشناسی ارشد پیام نور - همیشه آنلاین خوش آمدید
این بخش به پاسخ سوالات کاربران وب سایت همیشه آنلاین در زمینه ارشد پیام نور می پردازد
سوالات تخصصی در زمینه ارشد فراگیر پیام نور در الویت پاسخ هستند

..:: تهیه و دانلود سوالات کارشناسی ارشد فراگیر تمام سال ها ::..

. عضویت در کانال تلگرام (کلیک) .

صفحه راهنمای وب سایت همیشه آنلاین
قبولی تضمینی در کنکور با نرم افزار تقویت حافظه
دانلود سوالات ارشد دکتری سراسری فراگیر آزاد
مشاوره و راهنماي رايگان از طريق شماره 09358027490

4 نفر آنلاین
0 عضو و 4 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1091
بازدید دیروز: 1060
بازدید کل: 3365143

690 سوال

743 پاسخ

225 دیدگاه

964 کاربر

...