با سلام و خوش آمد به شما بازدید کننده عزیز
در این سرویس از وب سایت همیشه آنلاین به تمام سوالات شما در زمینه کنکور و مسائل ارشد پیام نور پاسخ داده می شود
ابتدا عضو شوید و قبل از ثبت سوالتان در سایت جستجو نمایید شاید سوال شما قبلا توسط کابر دیگری ثبت شده باشد
+1 امتیاز
708 بازدید
در تقویت حافظه و تندخوانی توسط (66.7k امتیاز)
با توجه به اینکه سرعت خواندن هر متن به محتوای آن نیز بستگی دارد، به طور کلی هر فرد معمولی در هر دقیقه قادر به خواندن تنها 300 کلمه می باشد. عوامل بسیاری می تواند بر سرعت مطالعه ی شما تاثیر بگذارد، مثل خلق و خوی، نور و به طور کلی محیطی که در آن قرار گرفته اید. در اینجا تکنینک های افزایش سرعت مطالعه معرفی می شوند.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (66.7k امتیاز)

چطور سرعت مطالعه را بدون کاهش درک مطلب افزایش دهیم؟

آیا تا به حال در تماشای یک اسلاید پاورپویت احساس کرده اید که اسلایدها بیش از حد سریع تعویض می شوند؟ یا اینکه اطرافیان با سرعت بالاتری نسبت به شما متون را می خوانند؟ اگر چنین تصوری دارید باید بدانید به هیچ وجه تنها کسی نیستید که این احساس را دارد.

با توجه به اینکه سرعت خواندن هر متن به محتوای آن نیز بستگی دارد، به طور کلی هر فرد معمولی در هر دقیقه قادر به خواندن تنها 300 می باشد. عوامل بسیاری می تواند بر سرعت مطالعه ی شما تاثیر بگذارد، مثل خلق و خوی، نور و به طور کلی محیطی که در آن قرار گرفته اید. اگر کنجاوید سرعت مطالعه ی خود را محک بزنید می توانید تست eReader را در این لینک انجام دهید.

عومل دیگری نیز در سرعت مطالعه موثرند که برخی از رایج ترین آنها شامل:

خواندن هر کلمه می تواند شما را تبدلی به خواننده ی بهتری کند.

مغز انسان به نوعی طراحی شده که پردازش کلمات را در اولویت قرار می دهد و در درجه ی اول به درک معنی کلمه تا دقت دستوری توجه می کند. این بدان معانست که هدف اصلی مغز ما در هنگام مطالعه درک معنی لغات و مفهوم جمله ها است.

آهسته مطالعه کردن لذت بخش تر است!

شاید این واقعیت در مورد بچه های دبستانی بیشتر صحت داشته باشد، اما در حقیقت کاهش سرعت مطالعه تغییری در محتوای نوشته ایجاد نمی کند. بلکه سرعت مطالعه می تواند در ایجاد تصویر ذهنی از مطلبی که برایتان جالب است موثر باشد و این تصویر ذهنی به عنوان یک پاداش برای خواننده لحاظ خواهد شد.

در اینجا برخی تکنیک های موثر در افزایش سرعت مطالعه بدون کاهش درک مطلب ارائه می شوند:

1. انتخاب متن های کلیدی

بر اساس تحقیقی از اچ.وای.مک کلاسکی، برخلاف این باور که برای درک مطلب بهتر تک تک کلمات باید خوانده شوند، انتخاب عبارت و متن های کلیدی در هنگام مطالعه می تواند تاثیر بالایی در صرفه جویی در وقت داشته باشد. برای مثال توصیه می شود تا همواره در ابتدا مقدمه و نتیجه گیری هر متن را بخوانید تا اطمینان حاصل کنید موضوع اصلی آن نوشته را متوجه شده اید. بعلاوه، در هنگام خواندن یک تفاهم نامه، خط اول مفاد موضوع و خط اول یادداشت را با دقت بیشتری بخوانید تا موضوع تفاهم نامه را بهتر درک کنید. همچنین خواندن پاراگراف پایانی می تواند کمکی به مرور بر مفاد تفاهم نامه داشته باشد.

2. از یک اشاره گر استفاده کنید

شاید اینکار به نظر کمی ابتدایی باشد، اما داشتن یک اشاره گر در حین مطالعه به چشم شما کمک خواهد کرد تا خطی را از قلم نیندازید. بر اساس وبسایت Mindtools.com، بکارگیری یک اشاره گر در حین مطالعه چشم و ذهن شما را مجبور می کند تا متمرکز شده تر مطالعه کنید. برای تمرین این تکنیک سعی کنید همین پارارگراف را به کمک یک اشاره گر یا با انگشت اشاره تان دوباره بخوانید تا متوجه افزایش سرعت تمرکز بر متن و دنباله روی چشم از سرعت حرکت انگشت در طول یک خط شوید.

3. در مطالعه هدف داشته باشد

بر اساس شورای ملی معلمان انگلیسی، مشخص کردن هدف مطالعه، ذهن را برای اطلاعاتی که به دنبال دریافت آن است کنجکاو می کند. صرف نظر از اینکه برای کسب اطلاعات و یا استراحت و تفریح متنی را می خوانید، سعی کنید هدفدار مطالعه کنید. برای مثال اگر هدف شما از مطالعه ی یک گزارش آماده سازی برای حضور در جلسه ی بعدی هیات مدیره است، نا خودآگاه این آماده سازی در فرایند مطالعه تاثیر می گذارد و به درک مطلب در حین خواندن تسریع می بخشد.

4. با لذت مطالعه کنید

ما همیشه انگیزه ی بیشتری برای انجام اموری که برایمان مهم تر هستند داشته ایم و مطالعه کردن از این امر مستثنی نیست. برخلاف تصور برخی، کسانی که در فعل مطالعه کردن کند هستند، ممکن است موضوع جالبی در متن پیدا نکرده باشند. برای مطالعه موضوعاتی را انتخاب کنید که به آنها علاقمند هستید. اگر موضوع متن برایتان جالب باشد سرعت مطالعه و در نتیجه سرعت ثبت کلمات در ذهن افزایش می یابد. بر اساس تحقیقی از وزارت آموزش و پرورش بریتانیا در سال 2012، با لذت مطالعه کردن نه تنها سبب می شود مهارت نوشتاری، درک مطلب و دستور زبان افزایش یابد، بلکه به خواننده اعتماد به نفس بیشتری می دهد. حتی در خواندن متونی که به نظر خسته کننده هستند مثل مفاد اجاره نامه، اینکه بتوان با دید مثبت تری متن را مطالعه کرد تاثیر بسیار بالایی در روند تکمیل متن تا به انتها خواهد گذاشت. سرعت مطالعه چنین متونی شاید به اندازه ی سرعت مطالعه ی نوشته ای جالب بالا نباشد، اما با تمرین و تکرار و ایجاد ذهنیتی مثبت می توان تاثیر بالایی در تسریع مطالعه گذاشت.

بالا بردن سرعت مطالعه در یک شب اتفاق نمی افتد ، اما با تمرین می توان به یک خواننده ی سریعتری تبدیل شد.

سوالات مشابه

به پرسش و پاسخ کارشناسی ارشد پیام نور - همیشه آنلاین خوش آمدید
این بخش به پاسخ سوالات کاربران وب سایت همیشه آنلاین در زمینه ارشد پیام نور می پردازد
سوالات تخصصی در زمینه ارشد فراگیر پیام نور در الویت پاسخ هستند

..:: تهیه و دانلود سوالات کارشناسی ارشد فراگیر تمام سال ها ::..

. عضویت در کانال تلگرام (کلیک) .

صفحه راهنمای وب سایت همیشه آنلاین
قبولی تضمینی در کنکور با نرم افزار تقویت حافظه
دانلود سوالات ارشد دکتری سراسری فراگیر آزاد
مشاوره و راهنماي رايگان از طريق شماره 09358027490

2 نفر آنلاین
0 عضو و 2 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 231
بازدید دیروز: 290
بازدید کل: 3347765

688 سوال

741 پاسخ

225 دیدگاه

964 کاربر

...