با سلام و خوش آمد به شما بازدید کننده عزیز
در این سرویس از وب سایت همیشه آنلاین به تمام سوالات شما در زمینه کنکور و مسائل ارشد پیام نور پاسخ داده می شود
ابتدا عضو شوید و قبل از ثبت سوالتان در سایت جستجو نمایید شاید سوال شما قبلا توسط کابر دیگری ثبت شده باشد
+2 امتیاز
664 بازدید
در برنامه ریزی درسی و مطالعه توسط (66.7k امتیاز)

وسواس در مطالعه چیست؟ چگونه با آن مقابله کنیم؟

حساسیت بیش از روی برخی درس ها و عادت به دوباره خوانی و برگشت به خطوط قبلی حین مطالعه از جمله فراگیرترین وسواس های مطالعه هستند. به طور کلی حساسیت و تاکید بیش از روی بخش های مختلف فرآیند مطالعه از جمله مصداق های وسواس در مطالعه به حساب می آیند.

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط (66.7k امتیاز)

وسواس در مطالعه و روشهای مقابله با آن

حساسیت بیش از روی برخی درس ها و عادت به دوباره خوانی و برگشت به خطوط قبلی حین مطالعه از جمله فراگیرترین وسواس های مطالعه هستند. به طور کلی حساسیت و تاکید بیش از روی بخش های مختلف فرآیند مطالعه از جمله مصداق های وسواس در مطالعه به حساب می آیند. راه تشخیص وسواس در مطالعه کاملا به خواننده بستگی دارد اما اغلب خوانندگان از شرایطی که وسواسشان برایشان ایجاد میکنند ناراضی اند و اظهار میکنند این وسواس زمان زیادی را از آنها تلف میکند . وسواس در مطالعه در سطوح پیشرفته تر میتواند سبب کاهش اعتماد به نفس خواننده نیز بشود. از خصوصیات بارز افرادی دچار وسواس در مطالعه هستند این است که همیشه از کمبود وقت گلایه دارند و گمان میکنند این کمبود زمان به خاطر حجم بالای مطالب است !

وسواس در مطالعه مساوی با کندخوانی

نتیجه وسواس در مطالعه را به صورت مختصر در یک عبارت میتوان بیان کرد : کندخوانی !
اغلب افرادی که دچار این وسواس هستند مدام این جمله را با خود تکرار میکنند که “تا این صفحه کامل یاد نگیرم سراغ صفحه بعدی نمیروم”
مطالعه مانند تمام قواعد دیگر دارای فرآیند قدم به قدم است و نمیتوان آن را در یک مرحله حل و فصل کرد. اکثر افرادی که وسواس در مطالعه دارند میخواهند یکباره درسی که میخوانند را یاد بگیرند تا برای مرور و یادگیری ، مجددا به آن درس مراجعه نکنند. این سبک تفکر راجع به روند مطالعه کاملا غلط است.

باید با وسواس مطالعه مبارزه کرد و اولین قدم این است که قبول کنید شما دچار وسواس در مطالعه شده اید و باید آن را رفع کنید ؛ باید قبول کنید که نمیتوانید فرآیند مطالعه را در یک مرحله انجام دهید ؛ سپس قدرت تشخیص خود را بالا ببرید . بیشتر بر روی  مباحث و نکات مهم تکیه کنید. هرگز دوباره خوانی نکنید. برای مرور دروس وقت بسیار است ابتدا درس را تا انتها بخوانید. بخش هایی از درس را که احساس میکنید خوب یاد نگرفته اید علامت گذاری کنید تا هنگامی که می خواهید مطالعه کنید دوباره سراغ آن مطلب بروید (هرگز برای دوباره خوانی برنگردید)
مطلبی را که یاد نگرفته اید به صورت ذهنی روی یک برگه سفید یادداشت کنید تا متوجه شوید که در کدام قسمت ضعف دارید. باید اراده خود را قوی کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید که آن درس را خوانده اید و یادگرفته اید.
حتما برای یادگیری و درک فرآیند اصولی مطالعه تحقیق کنید ؛ اگر بتوانید طبق قوانین و قواعد ارائه شده مطالعه کنید خود به خود مشکل کندخوانی و دوباره خوانی های ناشی از وسواستان رفع میشود.

 

سوالات مشابه

به پرسش و پاسخ کارشناسی ارشد پیام نور - همیشه آنلاین خوش آمدید
این بخش به پاسخ سوالات کاربران وب سایت همیشه آنلاین در زمینه ارشد پیام نور می پردازد
سوالات تخصصی در زمینه ارشد فراگیر پیام نور در الویت پاسخ هستند

..:: تهیه و دانلود سوالات کارشناسی ارشد فراگیر تمام سال ها ::..

. عضویت در کانال تلگرام (کلیک) .

صفحه راهنمای وب سایت همیشه آنلاین
قبولی تضمینی در کنکور با نرم افزار تقویت حافظه
دانلود سوالات ارشد دکتری سراسری فراگیر آزاد
مشاوره و راهنماي رايگان از طريق شماره 09358027490

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 66
بازدید دیروز: 993
بازدید کل: 3359645

690 سوال

743 پاسخ

225 دیدگاه

964 کاربر

...